Czego jeszcze nie wiedziałeś o felgach

Czego jeszcze nie wiedziałeś o felgach

Sporo jest artykułów o oponach a mało o felgach a oprócz tego, że większość rozróżnia STAL i ALU to mamy jeszcze kilka podziałów wytrzymałości. Jak ktoś ma potrzebę niech pyta, chętnie odpowiemy na wsze pytania ?



Ostatnio widać ruch u dealerów i zapotrzebowania na alusy zwłaszcza w sezonie letnim. W związku z dużą ilością zapytań od klientów, którzy dobierają nowe auta i mają mętlik w momencie zamawiania dotyczących specyfikacji felg. Mówi się o niższym spalaniu i wyższym komforcie z powodu mniejszej wagi zespołu nieresorbowalnego. Wszystko OK, pięknie wyglądają jak nowe, w wysokich ADRach są niewątpliwie bezpieczne. Nikt jednak nie mówi o potrzebie serwisowania felg Alu w czasie ich eksploatacji. Tak - felgi Alu wymagają serwisu okresowego. Nie pisze o serwisie wynikającym z trudów eksploatacji, czyli ich pokrzywienia. Nawet jak proste wymagają opieki. Podstawową sprawą jest wygniatający się rant, który m.in. przenosi obciążenia. Pod wpływem pracy wyostrza się tworząc skalpel (w ekstremalnie zaniedbanych można przeciąć rękę). Większość serwisów albo nie wie albo co gorsza wie, ale nie stosuje gradacji rantów przed montażem nowej opony.

Drodzy użytkownicy nie zgadzajcie się na montaż opon, wymuście doprowadzenie alusa, do stanu który nie będzie niszczył opony. Nawet jak serwisant w zakładzie wulkanizacyjnym zakładając oponę umiejętnie nie przetnie jej stopki (o co taką brzytwą nietrudno) to podczas eksploatacji i nacisku felga będzie się dosłownie wrzynała w stopkę opony. Stopień wyostrzenia zależy od warunków eksploatacji (ciężarów), jakości zakładanych opon (dokładności konstrukcji stopy przylegającej do felgi) i klasycznie ciśnienia eksploatacyjnego (ugięcia opon, czyli ich stopek).

Kolejnym błędem standardowym przy alusach to brak kontroli szczelności gniazda zaworu. Aluminium naturalnie koroduje tworząc zgorzel. Ten roszczelnia gniazdo zaworu. Po montażu opony należy płynem sprawdzić szczelność.

Płyn do sprawdzania szczelności można zakupić tu ? TechChek

Płyn nie będzie "bąbelkował" jak przy przebiciu, lecz dużo wolniej, koło należy zostawić na 5-10minut. W przypadku nieszczelności zaworu urośnie kożuch z płynu. Przypadłość przy felgach 4-5 letnich i starszych bardzo duża, powiedzmy 7 na 10 zaworów Alu jest nieszczelnych. Negatywną rolę odgrywa tu czas tworzenia zgorzelą pod gumką zaworu a nie eksploatacja koła. Mało kto to sprawdza z tego powodu, że mało który serwis posiada na stanie zawory do Alu. Są bardzo drogie, ponieważ nie są standardowo wykonane z mosiądzu oraz posiadają specjalne wysokie uszczelnienie z podkładką (od zewnątrz - spotykane błędy montażowe tej podkładki). Zazwyczaj w tym miejscu serwis próbuje dokręcać stary zawór co w 99 przypadkach na 100 kończy się jego urwaniem. W panice braku odpowiedniego zaworu dochodzi do kolejnego błędu, czyli zakładają zwykły mosiężno-miedziany zawór i jest on gwoździem do trumny. Mosiądz i miedź + aluminium oznacza korozję aluminium w astronomicznym tempie. Potem nikt już nie pamięta i nie wie, dlaczego gniazdo jest nieszczelne i już nie do odratowania z powodu wżerów. Oczywiście przed montażem dedykowanego zaworu do alusów, przylgnie zaworu w gnieździe należy szlifnąć prostopadłą końcówką ścierną.

Bardzo fajną alternatywą są tutaj zawory ukryte, które nie tylko świetnie wyglądają, ale również maja świetną cenę ? tu można dokonać zakupu ? zawór ukryty

Zawory z osłonką aluminiową są dużo tańszą alternatywą mowa o zaworach 414 .

Pozostałe zawory do felg aluminiowych możecie znaleźć: zawory do felg aluminiowych

Posiadacze felg aluminiowych powinni mieć świadomość, że poza pracochłonnym utrzymaniem ich w perfekcyjnie wizualnym stanie, alus jest droższy także w serwisowaniu, jeżeli mowa o profesjonalnym serwisie zakładanych na alu opon. Uważajcie na niezaprzeczalne zalety alusów którymi mamią sprzedawcy i dealerzy. :wink:, zapytajcie ich o zagrożeniach wyżej opisanych. Nie będą wiedzieć o czym mówicie :mrgreen::mrgreen:



Pominęliśmy mniejsze kłopoty serwisowania alusów jak posiadanie ringów montażowych na szczęki, aby alusa nie zarysować szczękami lub nie odnieść szczęk w aluminium.

Narzędzia do osłony felg:

·         Osłona na felgę

·         Osłona na łyżkę montażową

·         Odsłona na zbijak

Wszystkie powyższe narzędzia zabezpieczają felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas wymiany i serwisu opon z felgami aluminiowymi. – klikając w link mają państwo podgląd tych narzędzi ?

Pominęliśmy jeszcze o rodzajach otworów szpilek i śrub centrujących lub zwykłych.  – ale o tym niebawem w kolejnym artykule.

Zapraszamy do śledzenia naszego bloga i zadawajcie pytania ?

 

 

 

Zostaw odpowiedź